תפריט עמוד

טביליסי, גיאורגיה: טיול חורף

המטייל הישראלי גילה את גיאורגיה, ואין פלא: הנופים המרהיבים של הרי הקווקז, האוכל העממי הטעים, ההיסטוריה והתרבות הייחודיות, והכל במחירים נוחים להפליא. ביקור חורף בטבליסי, בירת גיאורגיה, בשילוב טיולי יום נהדרים, מהווה אלטרנטיבה מוצלחת לחופשה עירונית אירופית

טביליסי, בירת גיאורגיה, היא המרכז התעשייתי, התרבותי והכלכלי של גיאורגיה. בעיר, השוכנת בעמק גדול, מוגן מרוחות החורף הקרות, שורר מזג האוויר נוח, יחסית לעיר ששוכנת בקווקז. הטמפרטורות בחורף נעות משני צדי האפס של צלסיוס, אך מכיוון שאין רוח, זה ממש לא נורא. קצת בגדים חמים והכל בסדר גם לישראלי הממוצע.

טביליסי (Tbilisi) פיתחה אתרי בילוי רבים שבהם אפשר ללגום מהיין המקומי ומהמאכלים הגיאורגיים שזוכים להערכה רבה מצד החיך הישראלי. כל מי שאוהב לעשות לעצמו "סיטי ברייק" באחת מערי אירופה, יוכל ליהנות מסופשבוע מהנה גם כאן ואפשר גם לצאת לטיולי יום בהרי הקווקז המושלגים וליהנות מנופים מרהיבי עין ומאתרים מרתקים. וכל זה נמצא במרחק שעתיים וחצי שעות טיסה בלבד מנתב"ג.


כיכר החירות בטביליסי מעוטרת לכבוד חג המולד | צילומים בכתבה: יעקב שקולניק

הנה כמה המלצות לביקור בטביליסי ובאתריה והצעות לטיולי יום מחוץ לעיר:

טביליסי
אתרי העיר העתיקה חושפים טפח מההיסטוריה של העיר. מהמידאן (הכיכר הישנה) תוכלו לצפות בכנסיית מטחי (Metkhi) ובפסלו של המלך וחטנג גורגסלי (502-450 לספירה), החולשים על האזור מראש מצוק בזלת המתנשא מעל לנהר מטקווארי (Metkvari). על פי המיתולוגיה הגיאורגית, גורגסלי יצא לצוד באזור, שהיה מיוער כולו. הבז המאולף שלו צנח עם טרפו לתוך מעיין מים חמים ומת. גורגסלי גילה את המעיין. המקום מצא חן בעיניו ועל כן החליט להקים במקום עיר בשם טביליסי (בגיאורגית – מקום חמים).


כנסיית מטחי ופסלו של המלך וחטנג גורגסלי על צוק מעל נהר מטקווארי

כך או אחרת, פסל בז מקדם את פני הבאים לרובע אבנותובני (Abanotubani) שבו נמצאים המרחצאות החמים של טביליסי. כיפות לבנים אדומות, שמהן יוצאים אדים, מסגירות את המקום. שביל קצר עובר בצד החמאם ומוביל לפלג ולמפל מים נחמד.


גג המרחצאות ברובע אבנותובני בטביליסי. ברקע – כנסיית מטחי

רכבל מוביל מהצד השני (הצפוני) של הנהר מטקווארי לראש מצודת נריקלה, המשקיפה על טביליסי. כאן נמצא גם הפסל הענק כרתליס דדה (Cartlis Dede, אם גיאורגיה) – דמות אישה לבושה בלבוש לאומי גיאורגי. ידה השמאלית אוחזת צלוחית יין שבה היא מקדמת את ידידיה ובידה הימנית היא מחזיקה חרב המכוונת כנגד אויבים.

לנקודת תצפית גבוהה יותר אפשר להגיע בפניקולר העולה לפארק מטאצמינדה (Mtatsminda Park). מגובה 727 מ' מעל פני הים, הנקודה הגבוהה בטביליסי, אפשר לצפות במרחבי העיר כולה וגם ליהנות משוטטות בפארק היפה, שבו פועלים מתקני שעשועים ובהם גלגל ענק. הגישה לפניקולר מרחוב צ'ונקזדה (D. Chonkazde 22).


גשר השלום בטביליסי

כעיר בירה, בטביליסי יש מגוון רחב של מוזיאונים. המוזיאון הארכיאולוגי (Georgian National Museum) מציע בארבע קומותיו אוצרות ייחודים ומרהיבי עין. המוזיאון מאורגן היטב ולמוצגים יש הסברים באנגלית. האולם עם תכשיטי הזהב העתיקים, שנוצרו כבר לפני כ-5,000 שנה, הוא אוצר תרבות ייחודי.


עישון גבינות בשוק של בטביליסי

סיור בעיר אינו שלם בלי שוטטות בשדרות רוסטוולי. זה המקום להציץ אל חלונות הראווה ולהיזכר בהפגנות שהתרחשו בכיכר החירות שבקצה השדרות שהביאו, בין השאר, להכרזת העצמאות של גיאורגיה.

שדרות רוסטוולי

יום מחוץ לטביליסי: הדרך הצבאית
הדרך הצבאית הוא הכינוי לדרך שירדה מרוסיה לכיוון טביליסי. בשנת 1799 שיפרו הרוסים את הנתיב ההיסטורי, שנזכר כבר בכתביו של ההיסטוריון הרומאי סטרבו, ובכך ייצבו את שלטונם באזור לקראת מלחמות הקווקז שהתנהלו במאה ה-19. כיום עובר בדרך כביש E117.

משאיות מטפסות בדרך הצבאית ליד אנדרטת השלום

ניסע לעיירה מצחטה (Mtskheta), כ-25 ק"מ מצפון לטביליסי. מצחטה, השוכנת במפגש הנהרות מטקווארי וארגאווי, הייתה הבירה ההיסטורית של גיאורגיה מהמאה ה-3 עד למאה ה-5 לספירה, תקופה שבה חבל הארץ הזה נקרא איבריה (לא לבלבל עם חצי האי האיברי). כאן, במצחטה, קיבלו הגיאורגים על עצמם את הדת הנוצרית. סמטאות העיר העתיקה זכו לשחזור ויש בהן חנויות מזכרות ומסעדות.


טיול ג'יפים על הנהר ארגאווי

האתר המרכזי בעיר היא קתדרלת Svetitskhoveli, שנבנתה במאה ה-11 על מקומה של כנסיית עץ מהמאה ה-4 לספירה. במאה ה-5 נבנתה כאן בזיליקה מאבן ושרידיה משולבים במבנה של ימי הביניים, הקיים עד ימינו. ציורי הקיר הנאים שעל הקירות צוירו במאה ה-17 ויש בהן סצנות בלתי שגרתיות, כמו ישו העולל נח על ברכי גבר (העמוד השמאלי הקרוב למזבח). אפיריון אבן שנמצא בקשת הימנית מציין את המקום שבו על פי המסורת המקומית נקברה הגלימה של ישו. אותה מסורת יודעת לספר שאת הגלימה רכש יהודי מחייל רומאי ששירת בגבעת הגולגותא (כנסיית הקבר של ימינו). בקתדרלה מוצג גם דגם סמלי של כנסייה המייצג את כנסיית הקבר שבירושלים.


הקתדרלה במצחטה

אחרי הביקור בעיר כדאי לעלות לכנסיית ג'ווארי, המשקיפה מראש גבעה גבוהה על מצחטה. הכנסייה נבנתה בשנים 604-586 לספירה, במקום ששימש מאז המאה ה-4 אתר עלייה לרגל של תושבי הקווקז. הכנסייה, המציגה ארכיטקטורה גיאורגית במיטבה, נמצאת במקום שבו הציב מיריאן, המלך הגיאורגי הראשון, צלב גדול מעץ. הבסיס שעליו הוצב הצלב נמצא במרכז הכנסייה. בכנסיית ג'ווארי החלו האדריכלים הגיאורגיים לראשנה להוסיף תבליטים לקירות החיצוניים. הכנסייה הוכרזה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


כנסיית ג'ווארי, שנבנתה על המקום בו  המלך הגיאורגי הראשון הניח צלב עץ גדול

נמשיך במעלה הדרך הצבאית, המלווה את הנהר ארגאווי ונגיע לאגם המלאכותי זינבלי (Zhinvali), שמימיו משמשים להפקת חשמל. כמה קילומטרים אחריו (כ-45 ק"מ ממצחטה) נמצא המבצר הציורי אנאנורי (Ananuri), משקיף על האגם. המבצר ובו שתי כנסיות ומגדל שמירה מסוגנן, נבנה במאה ה-13 על ידי משפחה ששלטה באזור ארגאווי. רוב הבנייה מיוחסת לזוראב ארגאוולי (Zurab Argaveli), שליט אכזר שעשה שמות באויביו ולא היסס אף לעוור את אחיו.


דחלילים גיאורגיים ליד מנזר אנאנורי


מבצר אנאנורי הציורי מעל אגם זינבלי

במעלה הכביש נמצא הכפר Pasanauri, שבו פועלות כמה מסעדות. כ-25 ק"מ הלאה משם, לאחר שהכביש מטפס עקלתון מרשים, תמצאו משמאלו מצפור (מימין לכביש מוצב צלב גדול). המצפור נמצא כ-50 מ' מהכביש ויש בו חמש מרפסות עגולות, התלויות מעל מצוק תלול. נוף ההרים שמסביב, המתנשאים יותר מ-3,000 מ' מעל פני הים, מהמם ביופיו. האגם העגול הקטן, בעמק שלמרגלות המצפור, הוא יציר האדם ומטרתו להזרים מים לטורבינה קטנה שמייצרת חשמל.


מצפור עם חמש מרפסות עגולות. הנוף הנשקף מכאן מהמם ביופיו

תחנתנו האחרונה, אנדרטת השלום, נמצאת כשני ק"מ מעבר לאתר הסקי Gudauri. האנדרטה, בדמות קיר עגול שנישא על 12 קשתות, נבנתה בשנת 1983, כאשר רוסיה שלטה בגיאורגיה, לציון 200 שנה להסכם גיאורגיבסק, המייסד את גיאורגיה כמדינת חסות של רוסיה. קיר האנדרטה, שגובהו כשמונה מטרים, מחופה קרמיקה ובה ציורים המתארים סמלים ואירועים מההיסטוריה של רוסיה וגיאורגיה. התצפית על ההרים שמסביב ועל עמק המוות שלמרגלות האנדרטה – מרהיבה.


אנדרטת השלום, שנבנתה על ידי רוסיה לציון 200 שנה להסכם שהפך את גיאורגיה למדינת חסות של רוסיה

מאנדרטת השלום יש תצפית מרהיבה על ההרים מסביב ועל העמק מתחת

עתה לא נותר אלא לשוב לטביליסי, המרוחקת מהאנדרטה כ-130 ק"מ.

עוד יום מחוץ לטביליסי: גורי ובורג'ומי
יוצאים מטביליסי בכביש E60 המשובח לעיירה גורי (Gori), מרחק כ-70 ק"מ. כאן נמצא מוזיאון המספר על חייו ומעלליו של אחד התושבים שנולדו במקום – יוסיף ג'וגאשווילי, הלא הוא סטלין. המוזיאון הגדול כולל את הבית שבו נולד ואת הקרון המפורסם שלו. בחצר מוצג גם פסלו של הרודן, תופעה נדירה בעולמנו, שכן רוב פסליו כבר אינם מוצגים בציבור. בדרך לגורי נראים מימין לכביש שכונות של בתים חד קומתיים. כאן יושבים פליטים גיאורגיים שנמלטו מדרום אוסטיה, אזור שמדינות העולם מכירות בו כחלק מגיאורגיה, אך בחסות רוסיה נכבש מגיאורגיה והכריז על "עצמאותו".


הנהר מטקווארי בדרך לבורג'ומי

כ-12 ק"מ ממזרח לגורי, על גדת הנהר מטקווארי, נמצאת עיר המערות אופליצסיחה (Uplistsikhe), בגיאורגית – מבצר האלוהים. ראשיתו של היישוב במקום כבר בתקופת הברונזה הקדומה (אלף 4 לפנה"ס). באתר נמצא מכלול גדול של מבנים חצובים בסלע מהמאה ה-1 לפנה"ס ומהמאה ה-6 לספירה. בפסגת האתר ניצבת בזיליקה מהמאות 9¬-10 לספירה. היישוב ננטש במאה ה-14, לאחר הפשיטות של המונגולים על גיאורגיה.


מפעל המים בבורג'ומי

תחנתנו הבאה היא עיירת הנופש בורג'ומי (Borjumi), המרוחקת כ-80 ק"מ מטביליסי. הכביש לבורג'ומי עובר ברובו ממש לצד הנהר מטקווארי, המעניק נופים נפלאים בין מדרונות מיוערים. האתר המעניין במקום הוא פארק המים המינרלים, שבו נמצא מפעל המים הישן. גם בימינו מבקבקים את מי המעיינות של בורג'ומי, משום שמייחסים להם סגולות היפות לבריאות. אתם תוכלו לשתות מהמים מהברזיות שבפארק. שיטוט בפארק חושף את מראה היער הצומח ברום 1,000 מ' מעל פני הים. מהפארק יוצאים שבילי הליכה מסומנים. שביל מסומן כחול, שאורכו 3.2 ק"מ, עובר לאורך הפלג הזורם כאן ומגיע לבריכות יפות שמקורן במעיינות מינרלים חמים, שבהן אפשר לרחוץ.


פארק המים המינרלים בבורג'ומי

איפה לנים בטביליסי?
חברת דורון טרוול הישראלית היא בעלת שני מלונות בוטיק נחמדים, מתוקתקים וידידותיים בטביליסי. שניהם שוכנים בבתים ישנים שעברו שיפוץ יפהפה והם זוכים לציונים גבוהים מאוד מהתיירים.

מלון קורל (Coral Boutique Hotel) בן 24 החדרים נמצא בפינה שקטה ליד רחוב Aghmashenebeli, אחד ממרכזי חיי הלילה של טביליסי. החדרים מעוצבים ומקסימים, השהייה במלון נעימה מאוד וארוחת הבוקר נדיבה ומפנקת. בצד הרחוב יש שפע חניה לבאים עם רכב. כתובת: 113b Dimitri Uznadze St, טביליסי, אתר אינטרנט

מלון Villa Old Rustaveli, בעל 20 החדרים, שוכן בשדרות רוסטוולי, ממש במרכז העניינים. אל תתנו לכניסה מהרחוב להטעות אתכם. מדובר במלון מעוצב להפליא עם חצר ובה מקומות חניה פרטיים לבאי המלון, תופעה נדירה בלב העיר. כתובת: Rustaveli Avenue 40

ולקינוח: איך אפשר בלי צ'ורצ'וחלה, הממתק הגיאורגי העשוי מחומרים טבעיים?

צילום תמונה פותחת שאטרסטוק

הכותב היה אורח של חברת דורון טרוול, המתמחה בטיולים לגאורגיה

עוד על טיול בגאורגיה

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. זהבה מוזס הגיב:

    בסוף ינואר 2022 התארחתי במלון רויאל של דורון טרוול בטביליסי ומאוד נהנתי.תחושה של בית צוות עובדים אדיב ומעולה שפשוט הרגשתי שאני רוצה להשאר עוד.ממליצה בחום זהבה מוזס

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...